Iedereen die in Nederland woont, moet ingeschreven staan bij een huisarts. Als u zich ziek voelt of een ander gezondheidsprobleem hebt is de huisarts de eerste dokter waar u heen gaat. Als u meer specifieke hulp nodig heeft volgens de dokter, zal de dokter u een doorverwijzingsbrief geven om naar een specialist te gaan.

De huisarts is breed opgeleid op het gebied van gezondheid en gezondheidsproblemen. U kunt naar de huisarts gaan voor een groot aantal problemen, zoals:

⇒ Elke vraag over gezondheid of de gezondheid van uw familieleden
⇒ Mentale problemen (wanneer u vervelende gedachten heeft, stress heeft of u depressief voelt)
Vragen over gekke bultjes of uitslag en allergieën
⇒ Bloedonderzoek
⇒ Een gezondheidscheck
Vragen over zorg, begeleiding of ondersteuning (bijvoorbeeld bij een chronische ziekte zoals diabetes of astma)
Vragen over seksuele gezondheid: informatie en plaatsing van anticonceptie als een spiraaltje of de pil
⇒ Vragen over drugs en alcohol

Wanneer de huisarts u niet kan helpen kan hij/zij u doorverwijzen. Voor levensbedreigende problemen belt u altijd 112.

Let op:
Als u zich niet goed voelt of als er iets gebeurt en u weet niet of u naar de huisarts moet of niet, kijk dan op deze website: www.moetiknaardedokter.nl
. Hier kunt u een app downloaden voor uw telefoon. Daarmee kunt u antwoorden vinden op de vraag of u naar de huisarts moet gaan of niet.

Hoe meld ik me aan bij een huisarts?

Meestal helpt uw VWN contactpersoon hier al bij. Als u van arts wilt veranderen, kunt u een arts zoeken die dichtbij u is via deze link.

⇒ Vul uw postcode in en u ziet de artsen in de buurt.
⇒ Bel de arts of hij/zij plaats heeft voor nieuwe patiënten.
⇒ Het kan zijn dat de arts u uitnodigt voor een kennismakingsgesprek. U kunt dan ook uw medische geschiedenis met hem of haar delen.

 Hoe maak ik een afspraak met de huisarts?

⇒ Bel de assistente van de huisarts of maak een afspraak via de website.
⇒ De assistente vraagt u om het onderwerp van uw klacht of vraag.
⇒ U krijgt een afspraak.
⇒ Soms kan de assistente u zelf helpen (bijvoorbeeld het afnemen van een urinetest bij blaasontsteking).

Let op:
Een afspraak met een huisarts duurt 10 minuten. Dit is kort, dus denk goed na hoe u uw probleem zo goed mogelijk in korte tijd kunt uitleggen. Als u meer tijd nodig denkt te hebben om het probleem uit te leggen, kunt u altijd vragen om een dubbele afspraak met de huisarts.

Zelfmedicatie

Nederlandse huisartsen geven alleen medicijnen als het lichaam zichzelf niet kan genezen. Daarom geven de huisartsen hier soms geen medicijnen of laten ze u wachten tot uw lichaam het zelf oplost. Sommige zelfzorg-medicijnen zijn vrij verkrijgbaar zonder recept bij een apotheek of drogist, en worden niet vergoed door de verzekering. Uw dokter kan hierover adviseren.

Openingstijden & weekendpost

Nederlandse huisartsen zijn open op kantooruren, meestal tussen 8.00 en 17.00 uur. In de nachten, weekenden en feestdagen is de huisartsenpraktijk dicht. Als er dan iets gebeurt, is er een centrale dokterspost. Dit is een plek waar u naar toe kan gaan voor een huisarts of dokter als de situatie dringend is en de huisarts niet open is.   > Bel altijd voor een afspraak, het telefoonnummer is:

⇒ 0900-8880
⇒ Adres: Weg door Jonkerbos 108, 6532 SZ Nijmegen (links naast het CWZ ziekenhuis)

In welke taal spreek ik met de huisarts?

Alle huisartsen kunnen Engels spreken. U kunt natuurlijk altijd Nederlands praten. Als het u niet lukt uw probleem in het Nederlands of Engels tegen de huisarts te vertellen is het goed om een vertaler mee te nemen. Dit kan een familielid of vriend zijn die Nederlands of Engels spreekt.
Let op: 
Heeft u na 1 juli 2016 een verblijfsvergunning gekregen? Dan mag uw dokter de eerste 6 maanden gebruik maken van de tolkentelefoon.

Goed om te weten …

⇒ Huisartsen zijn verplicht om de informatie die u ze geeft geheim te houden, tenzij u ermee instemt deze informatie te delen. Dit heet beroepsgeheim.
⇒ Sommige zorgposten hebben lange wachtlijsten, het kan soms lang duren voordat u een afspraak met ze kan maken.

Let op:
Check altijd of u moet betalen voor de voorgeschreven medicijnen of geadviseerde behandelingen. Op deze manier wordt u niet verrast door rekeningen.